Selviytymispaketti

Jos kaksi viikkoa sitten olisin tiennyt, että 14 päivän piina on edessä, olisin varmaan laittanut hanskat tiskiin. Onneksi en tiennyt. Ihmettelen edelleen miten voi selvitä neljän seinän sisällä kolmen sairastavan lapsen, 40′ asteen sahaavan kuumeen, huonosti nukuttujen öiden, nenäliinavuorien ja lopuksi oman totaalisen flunssan kanssa melkein puolet kuukaudesta. En ymmärrä. Jokainen päivä kuitenkin piti huolen itsestään, yöt samaten ja nyt saa vihdoin todeta, että taas ollaan vastustuskykyisempiä kun seuraavat pöpöt kohdataan.

FullSizeRender(135)

Homeopaattisesta näkökulmasta katsottuna on tietyntasoista terveyttä, kun keho pystyy kehittämään kunnon flunssakuumeen  kerran tai kaksikin vuodessa. Tällainen akuutti sairastaminen on kuin kehon joulu- tai juhannussiivous. Turhat taudinaiheuttajat raivataan pois. Kuumeen kannattaa antaa tehdä tehtävänsä,  jotta se voi polttaa turhat bakteerit ja virukset pois. Jos kuume lasketaan esimerkiksi kuumelääkkeillä alas, on se sama kuin vihollisten hyökkäämän kylän puolustamaan nousseet soturit tainnutettaisiin pois puolustuksesta. Jotkut pitävät sitä terveytenä, etteivät ole moniin vuosiin sairastaneet akuutteja flunssia tai vatsatauteja. Todellisuudessa silloin kehossa saattaa muhia jokin vakavampi sairaus. Kuulen usein mm. syöpäpotilailta, että he ovat olleet monia vuosia ‘täysin terveitä’ ja sitten yht’äkkiä ilmenkin syöpä.

En jaksa useinkaan tehdä listoja. Nyt kuitenkin tuli mieleeni, että tässä tapauksessa juuri lista voisi olla paikallaan siitä, kuinka selvitä vastustuskyvyn syystä tai toisesta heikentyessä. Tämä lista toimii myös toisinpäin, eli lista on myös paikallaan silloin, kun miettii kuinka pysyä terveellä tavalla mahdollisimman terveenä. En laita kuitenkaan mitään numerojärjestystä, koska yksilöllisyyden kunnioituksen nimissä jokainen voi itse listata oman ykkösensä ja lopun tärkeysjärjestyksensä itselleen parhaaseen järjestykseen.

  • Pyydä ja kiitä: on tosi ok pyytää apua ystäviltä, naapureilta, tutuilta, puolitutuilta, oikeastaan keneltä vaan. Tärkeintä on tiedostaa, että yksin ei tarvitse eikä aina voi jaksaa ja vähintään yhtä tärkeää on kiittää saamastaan avusta. Kun muistaa pyytää ja kiittää, koko Maailmankaikkeus tulee aukeamaan täysin uudella tavalla. Kannattaa kokeilla 😉
  • Lepää ja juo paljon vettä: kun keho joutuu koville sairastumisen myötä koettaessaan hankkiutua sinne kuulumattomista taudinaiheuttajista eroon, autat kehoa parhaiten antamalla sille paljon puhdistusainetta eli vettä, joka lantraa kuonaa ulos. Tämä puhdistumisprosessi on keholle rankkaa työtä ja siksi sille kannattaa tarjota mahdollismman paljon myös lepoa.
  • Homeopatia: akuuteissa kuin myös kroonisissakin sairastamisissa homeopatia on yksi tehokkaimmista hoitomuodoista oikein käytettynä. Käy kurssi kuinka hoitaa itseä ja perhettäsi homeopatialla akuutisti, soita akuutti puhelinkonsultaatioaika homeopaatilta tai varaa aika rakennettasi vahvistavaan perusteelliseen konsultaatioon. Näin autat kehoasi parantamaan itse itsensä. Se pystyy siihen kyllä, sillä ihminen osana luontoa pystyy tasapainottamaan epäbalansoituneen tilansa aivan samoin kuin ympäröivä luontommekin tasapainottaa itsensä.

FullSizeRender(136)

  • Kokonaisvaltaiset kehohoidot: aivan huikeita hoitomuotoja kehon sairastuessa tai terveyttä vahvistettaessa ovat mm. osteopatia, vyöhyketerapia, Rosen-hoito, kalevalainen jäsenkorjaus, shiatsu ja akupunktio. Kun keholle antaa huomiotaan hoitajan ja hoidon myötä, voi sieltä nousta todella merkittävää informaatiota ja uusia, omassa kehityksessä eteenpäin vieviä oivalluksia. Kehohoidot toimivat upeasti itsenään tai täydentäen mm. homeopaattista hoitoa.
  • Luonto: hankkiudu metsään, puistoon, rantaan, ulos aina kun mahdollista ja mielellään ilman kännykkään tuijottamista. Metsän vaikutus terveyttämme edistämässä ja palauttamassa on jo tutkimuksinkin todettu. Luonnosta saa raittiin ilman ja aistien hellimisen lisäksi mm. tasaisemman sydämen sykkeen, hermoston rauhoittumisen ja aivotoiminnan rentoutumisen. Syö myös mahdollisimman yksinkertaisesti ja luonnonmukaisesti.
  • Läheisyys: halaa, silitä, rapsuta, paijaa, pussaa ja rakasta itseäsi sekä läheisiäsi. Voit myös valita jonkun hyvältä tuntuvan puun ja voimautua sitä halatessasi.

FullSizeRender(137)

  • Keskity hengitykseesi, meditoi, rukoile: Säännöllinen hiljentyminen ja rentoutuminen, vaikka päivässä vain 5-10 minuutin paikallaan istuminen hengitykseen keskittyen, kynttilän liekkiä tai liikkuvaa vettä tuijottaen antaa meille samoja fysiologisia hyötyjä kuin em. luonnossa oleilu. Tällaisessa hetkessä luodaan luontoyhteys itseen, ja se voimauttaa ja rauhoittaa meitä kokonaisvaltaisesti mitä suurimmissa määrin.
  • Neutraali olo: tiedostamalla sen, että kaikki mitä tunnemme ja koemme on täysin oman ajattelumme tuotosta, pystymme alkaa suhtautua kohtaamiimme asioihin suuremmalla hyväksynnällä. Se tuo myös tunteen tietynlaisesta terveestä omavoimaisuudesta, kun ymmärrämme, että olemme itse itsellemme se, joka piinaa tai kannustaa itseään eniten. Parhaassa tapauksessa emme jää ‘hyviin’ emmekä ‘huonoihin’ asioihin kiinni, vaan huomioimme ne vain neutraalisti. Voit käydä lukemassa vanhan Taolaisen tarinan liittyen tähän kiinnijäämättömyyteen ensimmäisestä blogi-tekstistäni “Vahva Ehkä”.

 

Toivon kaikkien loppuvuoteen tehokasta vastustuskykyä, terveyttä ja rakkautta ❤

Marika

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s